Wymiotów czesto nie bywa wskutek odruchowego zahamowania ruchów zoladka i dostawania sie jego zawartosci do jamy otrzewnej, zwlaszcza jezeli przedziurawienie jest rozlegle

February 12th, 2018

Wymiotów często nie bywa wskutek odruchowego zahamowania ruchów żołądka i dostawania się jego zawartości do jamy otrzewnej, zwłaszcza jeżeli przedziurawienie jest rozległe. Ogólna ciepłota ciała jest początkowo prawidłowa, z powstaniem zaś zapalenia otrzewnej podniesiona. Tętno w początkowym okresie jest zwolnione wskutek podrażnienia nerwu błędnego, w okresie zaś ostrego zapalenia otrzewnej przyśpiesza się. Bardzo znamienny objaw stanowi stałe zgięcie dolnych kończyn w stawach biodrowym i kolanowym, w tym bowiem położeniu bóle są słabsze. Toteż chory prostuje nogi bardzo niechętnie i tylko na chwilę. Przebieg ostrego zapalenia otrzewnej dołączającego się do przedziurawienia żołądka bywa różny, zależnie od rozległości przedziurawienia, ilości i rodzaju pokarmów, spożytych przedtem, okresu trawienia i od stanu wydzielniczej czynności żołądka. Zapalenie otrzewnej jest tym silniejsze, im więcej zawartości żołądkowej dostaje si do jamy otrzewnej i im mniej zawiera ona wolnego kwasu solnego, a więc im wcześniej po spożyciu pokarmu nastąpiło przedziurawienie. Sprawa kończy się najczęściej szybkim zejściem śmiertelnym. W innych przypadkach przebij a się wrzód do ograniczonej części jamy otrzewnej, np. do torby sieciowej większej lub mniejszej lub do części jamy otrzewnej, ograniczonej zrostami, wywołując ograniczone ropne zapalenie otrzewnej z przedziurawienia (peritonitis perforoiivo purulenia circumscripto). Wrzody przedniej ściany żołądka wywołują częściej rozlane zapalenie otrzewnej, a wrzody ściany tylnej – zapalenie otorbione. W wieku podeszłym przewlekły wrzód, zwłaszcza modzelowaty, czasami rakowacieje (ulcus oeniriculi carcinomatosum) lub rak rozwija się w miejscu blizny wrzodowej. [więcej w: laparoskopia endometrioza, rehabilitacja niemowląt, rehabiltacja ]

Powiązane tematy z artykułem: laparoskopia endometrioza rehabilitacja niemowląt rehabiltacja