Tak powstaje bledne kolo tlumaczace uporczywosc choroby wrzodowej

June 16th, 2018

Tak powstaje błędne koło tłumaczące uporczywość choroby wrzodowej. Teoria korowo-trzewna choroby wrzodowej żołądka znajduje sobie potwierdzenie w licznych spostrzeżeniach. Już prawie 40 lat temu ustawicznie podkreślałem na wykładach na podstawie własnego doświadczenia ogromnie dodatnie znaczenie w leczeniu tej choroby okresowych wypoczynków skojarzonych z oderwaniem się chorego od codziennych trosk i kłopotów. Z uspokojeniem psychicznego nastawienia chorego w tych warunkach objawy chorobowe już wkrótce ustępują nawet przy nieprzestrzeganiu ścisłym przepisywanych zazwyczaj diet. Podczas okupacji niemieckiej w okresie ostatniej wojny światowej zebraliśmy w klinice obfity materiał, który dowodził ponad wszelką wątpliwość ogromnego wpływu leczniczego w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy czynników psychicznych: chorzy pozbywali się swych dolegliwości w krótkim czasie, pomimo że nie stosowaliśmy rygorystycznych diet ani leków. Natomiast kładliśmy nacisk na leczenie spoczynkowe i poprawę nastawienia psychicznego chorego. Niestety cały ten materiał podczas powstania w r. 1944 uległ zniszczeniu. Druga wojna światowa dala również w innych krajach dowody słuszności teorii korowo-trzewnej powstawania choroby wrzodowej żołądka. Podczas tej wojny jaskrawo wystąpiło znaczne zwiększenie częstości choroby wrzodowej w państwach biorących w wojnie udział a nawet w państwach neutralnych, np. w Szwecji. [więcej w: olejek kokosowy na włosy, olejek arganowy do włosów, naklejka na legitymację ]

Powiązane tematy z artykułem: naklejka na legitymację olejek arganowy do włosów olejek kokosowy na włosy