Strategie rewaskularyzacji wielonaczyniowej u pacjentów z cukrzycą

July 7th, 2018

W niektórych randomizowanych badaniach porównujących strategie rewaskularyzacji u pacjentów z cukrzycą, pomostowanie tętnic wieńcowych (CABG) miało lepsze wyniki niż przezskórna interwencja wieńcowa (PCI). Staraliśmy się odkryć, czy agresywna terapia medyczna i stosowanie stentów uwalniających leki mogą zmienić podejście rewaskularyzacji u pacjentów z cukrzycą i wielonaczyniową chorobą wieńcową. Metody
W tej randomizowanej próbie przydzielono pacjentów z cukrzycą i wielonaczyniową chorobą wieńcową do PCI z zastosowaniem stentów uwalniających lek lub CABG. Pacjenci byli obserwowani przez co najmniej 2 lata (mediana wśród osób, które przeżyły, 3,8 roku). Wszystkim pacjentom zalecano obecnie zalecane terapie medyczne w celu kontroli cholesterolu lipoprotein o małej gęstości, skurczowego ciśnienia krwi i hemoglobiny glikowanej. Podstawową miarą wyniku była kompozycja śmierci z dowolnej przyczyny, niezakończonego zgonem zawału mięśnia sercowego lub udaru nieinwazyjnego.
Wyniki
Od 2005 do 2010 roku zarejestrowaliśmy 1900 pacjentów w 140 międzynarodowych ośrodkach. Średni wiek pacjentów wynosił 63,1 . 9,1 lat, 29% stanowiły kobiety, a 83% miało chorobę trójnaczyniową. Pierwotny wynik był częstszy w grupie PCI (P = 0,005), z odsetkiem 5 lat wynoszącym 26,6% w grupie PCI i 18,7% w grupie CABG. Korzyść z CABG była spowodowana różnicami w częstości zawału mięśnia sercowego (P <0,001) i zgonu z jakiejkolwiek przyczyny (P = 0,049). Udar był częstszy w grupie CABG, z 5-letnimi wskaźnikami 2,4% w grupie PCI i 5,2% w grupie CABG (P = 0,03).
Wnioski
W przypadku pacjentów z cukrzycą i zaawansowaną chorobą wieńcową CABG przewyższał PCI, ponieważ znacznie zmniejszył odsetek zgonów i zawałów mięśnia sercowego z wyższym odsetkiem udarów. (Finansowane przez National Heart, Lung, and Blood Institute i inne; FREEDOM ClinicalTrials.gov number, NCT00086450.)
Wprowadzenie
Rewaskularyzację u pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową wykonuje się powszechnie na całym świecie. W samych Stanach Zjednoczonych rocznie około 700 000 pacjentów poddaje się wielonaczyniowej rewaskularyzacji wieńcowej. Spośród tych pacjentów 25% ma cukrzycę.1,2 W badaniu BAC (ang. Bypass angioplasty Revascularization Investigation, BARI) pacjenci z cukrzycą i chorobą wielonaczyniową, u których wykonano pomostowanie tętnic wieńcowych (CABG) żyli dłużej niż pacjenci poddawani angioplastyce balonowej, stwierdzono doprowadziło to do zalecenia zalecającego CABG jako preferowanego podejścia do rewaskularyzacji u tych pacjentów. 3,4 Wyniki z CABG poprawiły się wraz z pojawieniem się terapii przeciwzakrzepowej i zastosowaniem przewodów tętniczych. W kolejnych latach, pomimo znacznych postępów w przezskórnej wieńcowej interwencja (PCI) i towarzysząca mu terapia medyczna, badania konsekwentnie wykazywały tendencję do częstszych poważnych niepożądanych zdarzeń sercowo-naczyniowych i mózgowo-naczyniowych u pacjentów z cukrzycą i wielonaczyniową chorobą wieńcową poddanych PCI, niż u tych, którzy przeszli CABG
[podobne: metamina, lewomepromazyna, żuraw warsztatowy ]