Przewlekly przerastajacy niezyt zoladka nie jest jednak przyczyna choroby wrzodowej

February 16th, 2018

Przewlekły przerastający nieżyt żołądka nie jest jednak przyczyną choroby wrzodowej. Nieżyt i wrzód żołądka są w pojęciu Koniecznego w wielu przypadkach nie odrębnymi chorobami, lecz różnymi okresami rozwojowymi tej samej choroby, zwanej chorobą wrzodową. Teoria nieżytowa Koniecznego wzbudziła powszechne zainteresowanie. Przedmiotem zaczepienia stało się zwłaszcza jego twierdzenie, że trawienne działanie soku żołądkowego nie bierze udziału w powstawaniu i niegojeniu się wrzodu. Zwrócono także uwagę, że zdarzają się przypadki choroby wrzodowej żołądka, w których nie stwierdza się nieżytu żołądka. Na marginesie tej teorii godzi się zaznaczyć, że już w r. 1889 Edward Korczyński i Walery Jaworski na podstawie swych badań uznawali zmiany zapalne w błonie śluzowej żołądka, wprawdzie łącznie z nadmierną kwaśnością soku żołądkowego, za czynniki usposabiające do powstania wrzodu, Jeżeli się uwzględni, że wrzody sadowią si ę w częściach żołądka szczególnie wrażliwych na działanie soku żołądkowego (krzywizna mniejsza części odźwiernikowej) oraz że częstość nawrotów po zabiegach operacyjnych jest tym większa. im mniej zdołano przez operację obniżyć wydzielanie kwasu solnego, to wydaje mi się, należy uznać wbrew Koniecznemu, słuszność raczej poglądowi Korczyńskiego i Jaworskiego i co do znaczenia trawiennego działania soku żołądkowego, że trawienne działanie soku odgrywa dużą rolę w powstawaniu wrzodu trawiennego, przemawiają za tym wrzody trawienne usadowione w uchyłku Meckela. W przypadkach tych wrzodów blona śluzowa uchyłka ma budowę niejednakową, mianowicie na znacznej przestrzeni jest to typowa błona śluzowa jelit, obok której znajduje się wysepka błony śluzowej typu żołądkowego. [hasła pokrewne: rehabilitacja rzeszów, olejek kokosowy, olejowanie wlosów ]