Posts Tagged ‘olejek arganowy’

Badanie drobnowidowe

July 28th, 2016

Badanie drobnowidowe. W przypadkach, w których opróżniająca czynność żołądka jest upośledzona, badanie drobnowidowe zawartości żołądkowej, prócz miazgi pokarmowej, może wykryć drożdże i czworniaki (sarcina), jako wynik fermentacji zalegającej w żołądku miazgi pokarmowej. Godne zaznaczenia, że ilość soku żołądkowego w chorobie wrzodowej żołądka podczas snu zmniejsza się tylko 2,5-krotnie, wtenczas gdy u osób zdrowych jest ona lO-krotnie mniejsza niż podczas czuwania, a nieraz i wydzielania żołądkowego we śnie nawet nie ma. Równolegle do zmniejszenia ilości soku spada również ilość wolnego kwasu solnego, jest ona zatem w chorobie wrzodowej żołądka we śnie większa niż u osób zdrowych (Komaroui). Czynność opróżniająca żołądka jest prawidłowa, w razie zaś wybitniejszego, zwykle bolesnego kurczu odźwiernika może być upośledzona, niekiedy tak znacznie, że żołądek nie jest próżny nawet po 24 godzinach. Badanie zawartośc i żołądkowej co do krwi utajonej nie ma znaczenia, bez względu na wynik, natomiast doniosłym objawem jest obecność krwi utajonej w kale. Nie zawsze jednak daje się ją stwierdzić, zależnie od tego, że stolec bada się zazwyczaj na czwarty lub piąty dzień diety bezmięsnej, ten zaś czas nieraz jest wystarczający, żeby wrzód powierzchowny u chorego leżącego i znajdującego się na łatwo strawnej diecie przeszedł w okres utajony. Toteż gdy badanie kału co do krwi utajonej może zaważyć na rozpoznaniu, a stan chorego na to pozwala, nie kładę chorego od razu do łóżka, lecz pozostawiam go przy zwykłych jego zajęciach, polecając tylko dietę bezmięsną i co 3-5 dzień badam kał. W ten sposób można wykryć krwawienie utajone w przypadkach, w których po zarządzeniu natychmiastowego leżenia w łóżku i leczenia dietetycznego wynik poszukiwania krwi w kale jest ujemny. W wątpliwych przypadkach stosuję także metodę prowokacyjną Boalsa, wykonując j tak: badany pozostaje w łóżku przez 3–4 dni na diecie bezmięsnej i co 1/2 godziny kładzią na nadbrzusze kataplazmy tak gorące, by skóra w ciągu pierwszych dwóch dni stała się wybitnie czerwona, a nawet by wytworzyły się pęcherze. [przypisy: olej lniany, rehabilitacja sportowa, olejek arganowy ]

Comments Off

Posts Tagged ‘olejek arganowy’

Badanie drobnowidowe

July 28th, 2016

Na czczo bólów zwykle nie ma, jeżeli wrzód przebiega bez stałego sokotoku żołądkowego. W przypadkach stałych bólów są one po pewnych pokarmach silniejsze. Do najwyższego stopnia dochodzą bóle na szczycie trawienia żołądkowego, gdy ilość wolnego kwasu solnego w żołądku jest najwyższa, a kurczowe zaciskanie się odźwiernika naj silniejsze. Nowy pokarm nie drażniący błony śluzowej żołądka oraz alkalia wiążąc kwas solny łagodzą nieraz lub usuwają na pewien czas ból. Bóle na czczo, ustępujące po spożyciu nowego pokarmu, towarzyszą najczęściej wrzodom przyodźwiernikowym oraz dwunastniczym. Po opróżnieniu się żołądka do dwunastnicy oraz po wymiotach samorodnych lub wywołanych przez chorego bóle znacznie się zmniejszają lub ustają zupełnie. W przeważnej większości przypadków na siłę bólów wywiera wpływ położenie ciała. Najczęściej bóle wzmagają się, gdy chory kładzie się na prawy bok, zależnie od siedziby wrzodu n a krzywiźnie mniejszej w części odźwiernikowej. Jeżeli wrzód znajduje się na tylnej ścianie żołądka, bóle słabną, gdy chory leży na brzuchu itd. U kobiet bóle nieraz wzmagają się w okresie miesiączki, zależnie od zwiększenia sięw tym okresie napięcia nerwu błędnego. Po zagojeniu się wrzodu oraz po przejściu jego w okres utajony bóle na pewien czas znikają zupełnie, nawet pomimo istnienia nadal głębokiego, drążącego wrzodu. Przerwy bezbólowe mogą trwać nawet latami, ustępując zwykle miejsca nowemu okresowi bólowemu, trwającemu początkowo zazwyczaj kilka tygodni. T a okresowość choroby jest bardzo znamienna dla choroby wrzodowej żołądka. [przypisy: olejek arganowy, rehabilitacja rzeszów, rehabilitacja niemowląt ]

Comments Off