September 27th, 2018

Prócz zejścia w ostrą gruźlicę prosówkową, gruźlicze zapalenie opon mózgowych, zespół gruźliczy durowaty lub w ostrą gruźlicę prosówkową płuc, ognisko pierwotne w płucach oraz zespół pierwotny w niemowlęctwie i o wiele rzadziej w drugim i trzecim roku życia mogą mieć inne zejścia. Mianowicie ustrój niemowlęcy oddziaływa na prątki silnym odczynem wysiękowo-zapalnym, któremu nie towarzyszy odczyn wytwórczy wcale albo odczyn ten jest bardzo słaby, nawet w okresie wczesnego dzieciństwa (Janusz Zeyland). Zatem ustrój niemowlęctwa oddziaływa na zakażenie gruźlicze inaczej niż ustrój dorosłych, u których istnieje zawsze, nawet w ostrej wysiękowej postaci gruźlicy płuc, odczyn łącznotkankowy, przeważnie w postaci wyraźnych zmian wytwórczych. W okresie niemowlęcym i wczesnego dzieciństwa ustrój nie wytwarza także i niweczników gruźliczych (Janusz Zeyland i Eugenia P1asecka·Zcyland). Wybitny odczyn wysiękowy u niemowląt nieraz wiedzie do rozległych nacieków okołoogniskowych (inflammatio perifoalis s. Read the rest of this entry »

September 27th, 2018

Rokitansky pierwszy głosił (w r. 1845) zasadę przeciwności chorób serca i gruźlicy tłumacząc ją biernym przekrwieniem płuc stwarzającym w chorobach serca gorsze warunki, dla rozwoju prątków gruźlicy. Istotnie osoby z wadami serca, zwłaszcza zastawki dwudzielnej (Traube), szczególnie ze zwężeniem lewego ujścia żylnego, zapadają rzadziej na gruźlicę płuc niż osoby bez wady serca, gdy zaś na nią zachorują, to gruźlica przebiega przeważnie łagodnie ze skłonnością do włóknienia i wyleczenia. Obecnie taki przebieg gruźlicy stawia się w związku z, przewlekłym podrażnieniem układu mezenchymalnego, wywołanym przez. zakażenie gośćcowe, które jest najczęstszą przyczyną wad serca. Read the rest of this entry »

September 27th, 2018

Teoria wagotoniczna. W poszukiwaniu czynników ogólnoustrojowych, wywołujących dużą skłonność do kurczów naczyń krwionośnych oraz błony mięsnej żołądka, stwierdzono (Bergmann) szczególną częstość u osób, dotkniętych chorobą wrzodową żołądka, zaburzenia równowagi układu wegetatywnego (clyshormonosis) w kierunku przede wszystkim nadmiernego napięcia nerwu przywspółczulnego (hypervagotonia). Zaburzenie to, czasami ograniczone wyłącznie do przewodu pokarmowego, wywołuje z jednej strony silny kurcz odźwiernika zaciskający naczynia idące z błony podśluzowej do błony śluzowej z następowym jej niedokrwieniem, a z drugiej strony wzmaga wydzielniczą czynność żołądka, zwiększając tak ilość soku żołądkowego, jak i ilość w nim wolnego kwasu solnego. Skutkiem takiego działania może dojść do wytworzenia się wrzodu. Ańastazy Lamdca i Jerzy Glass ujmują inaczej znaczenie zaburzenia układu wegetatywnego w powstaniu wrzodu. Read the rest of this entry »

September 27th, 2018

Tak powstaje błędne koło tłumaczące uporczywość choroby wrzodowej. Teoria korowo-trzewna choroby wrzodowej żołądka znajduje sobie potwierdzenie w licznych spostrzeżeniach. Już prawie 40 lat temu ustawicznie podkreślałem na wykładach na podstawie własnego doświadczenia ogromnie dodatnie znaczenie w leczeniu tej choroby okresowych wypoczynków skojarzonych z oderwaniem się chorego od codziennych trosk i kłopotów. Z uspokojeniem psychicznego nastawienia chorego w tych warunkach objawy chorobowe już wkrótce ustępują nawet przy nieprzestrzeganiu ścisłym przepisywanych zazwyczaj diet. Podczas okupacji niemieckiej w okresie ostatniej wojny światowej zebraliśmy w klinice obfity materiał, który dowodził ponad wszelką wątpliwość ogromnego wpływu leczniczego w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy czynników psychicznych: chorzy pozbywali się swych dolegliwości w krótkim czasie, pomimo że nie stosowaliśmy rygorystycznych diet ani leków. Read the rest of this entry »