Po wymiotach bóle zwykle lagodnieja

September 13th, 2018

Po wymiotach bóle zwykle łagodnieją. Toteż chorzy wywołują je nieraz sami na szczycie trawienia, upośledzając przez to stan swego odżywienia. Dość często zdarzają się wymioty krwawe jako wyraz krwawienia wrzodu. Krwotok żołądkowy (gastrorrhagia) zdarza się najczęściej w przypadkach wrzodu, usadowionego na tylnej ścianie żołądka. Powstaje on w związku z przeżarciem naczynia krwionośnego. Krwotok może być bardzo obfity lub nieznaczny. Im krwotok jest obfitszy, tym szybciej powstają wymioty i tym bardziej wyrzucona krew jest jasnoczerwona. Jeżeli natomiast krew pozostaje w żołądku czas dłuższy, to czerwona barwa wymiocin zmienia się na brunatną, a czasami nawet na ciemnoczarną wskutek działania na krew soku żołądkowego i wytworzenia się hematyny z hemoglobiny. Kał staje się także ciemny i przypomina barwą smołę. Krwotok żołądkowy może nie wywolać wymiotów. W tych przypadkachjego wyrazem są stolce smołowate (melaena), a w razie ob fitego krwotoku także objawy nagłej ogólnej niedokrwistości, mianowicie nagle wybitne zblednięcie powłok zewnętrznych, silne osłabienie, zawroty głowy aż do zemdlenia, małe, częste tętno, szum w uszach, niekiedy szmery z niedokrwistości w opuszce żyły szyjnej itd. Rzecz prosta, nie każdy ciemny stolec świadczy o krwotoku żołądkowym lub jelitowym, ciemne bowiem zabarwienie kału może zależeć również od zażywanych przez chorego przetworów bizmutu lub żelaza, od spożycia jagód czarnych, czasami kakao itd. Krwotok z wrzodu może być tak nieznaczny, że nie zmienia barwy wymiocin ani stolców i nie wywołuje ostrej niedokrwistości. Są to tzw. krwawienia utajone (str. 151). [patrz też: wstyd przed dentystą, oberwanie brzucha objawy, koszt badania hcv ]

Powiązane tematy z artykułem: koszt badania hcv oberwanie brzucha objawy wstyd przed dentystą