Obraz kliniczny choroby wrzodowej zoladka jest niejednolity, zaleznie od siedziby wrzodu, stopnia rozprzestrzenienia sie jego po powierzchni i w glab sciany zoladka oraz powiklan

June 15th, 2018

Obraz kliniczny choroby wrzodowej żołądka jest niejednolity, zależnie od siedziby wrzodu, stopnia rozprzestrzenienia się jego po powierzchni i w głąb ściany żołądka oraz powikłań. Obok typowych przypadków spotyka się często przypadki bardzo atypowe, niełatwe do rozpoznania. Zdarzają się także wrzody o przebiegu zupełnie utajonym (ulcus ventriculi pepticum occultum), które wykrywa się dopiero podczas badania zwłok albo gdy nastąpi nagły obfity krwotok żołądkowy lub ostre zapalenie otrzewnej z przedziurawienia. Najczęściej jednak wrzód rozwija się powoli, zdradzając się zgagą i uczuciem bolesnego ucisku lub gniecenia oraz bólów w dołku sercowym. Bóle stanowią najznamienniejszy objaw choroby. Przyczyny bólów mogą być różne. Mianowicie mogą one zależeć: 1) od zapalnego odczynu dookoła wrzodu; 2) od mechanicznego drażnienia powierzchni wrzodu pokarmem, ciężkością pokarmu, gazami rozciągającymi wrzód lub ruchami robaczkowymi żoł dka; 3) od drażnienia obnażonych nerwów żołądka postępującą sprawą wrzodziejącą; 4) od drażnienia obnażonych nerwów przez kwas solny; 5) od kurczu odźwiernika, pod wpływem którego kwaśność soku wzrasta; 6) od przeczulicy żołądkowej często towarzyszącej wrzodowi; 7) od powikłań, jak zapalenie okołożołądkowe, zrosty i in. [więcej w: sterowniki plc, olejek arganowy do włosów, wzorcowanie mierników ]

Powiązane tematy z artykułem: olejek arganowy do włosów sterowniki plc wzorcowanie mierników