Niezbedny warunek powstania bólów stanowi zachowanie przewodzenia dosrodkowego nerwowego

June 15th, 2018

Niezbędny warunek powstania bólów stanowi zachowanie przewodzenia dośrodkowego nerwowego. Jego zniesieniem tłumaczy się brak bólów w chorobie wrzodowej żołądka u chorych na wiąd rdzenia. Zależnie od pochodzenia bóle mogą mieć rozmaity charakter, zwłaszcza w przypadkach wrzodów długo trwających. W przypadkach dość świeżych bóle mają pewne cechy bardzo znamienne, chociaż u różnych chorych mogą być one odmienne. Są to bóle z siedzibą w nadbrzuszu wiercące, świdrujące, palące, ściągające, czasami bardzo silne, nieraz ograniczone do pewnych punktów w nadbrzuszu lub okolicy pępka oraz na prawo albo na lewo od kręgosłupa, czasami odczuwane w całym dołku sercowym. W szczególności w przypadkach wrzodu usadowionego w pobliżu odźwiernika chory odczuwa bóle najczęściej nieco na prawo od linii pośrodkowej ciała w dolnej części nadbrzusza, a w przypadkach wrzodu górnej części krzywizny mniejszej – na lewo od kresy białej w górnej poło wie nadbrzusza. Z dołka bóle rozchodzą się najczęściej do pleców między łopatki, do klatki piersiowej i do lewego barku. Kierunek promieniowania zmienia się zależnie od narządu, z którym zrasta się okolica wrzodu. Bóle pojawiają się za każdym razem po spożyciu pokarmu. W niepowikłanych przypadkach wrzodu, usadowionego we wpustowej części, w górnej części krzywizny mniejszej lub trzonie, bóle pojawiają się w 1/2-1 godz. po jedzeniu, a w przypadkach wrzodu w części odźwiernikowej w 11/2-3 godziny po nim. W przypadkach powikłanych bóle mogą pojawiać się w czasie późniejszym, do 3-4 godzin, zwykle jednak pojawiają się u każdego chorego w pewnym stałym czasie po spożyciu pokarmu stałego, zwłaszcza trudniej strawnego, rzadziej po płynach. Płyny rozcieńczając sok nieraz chwilowo nawet łagodzą ból. Po upływie 1-11/2 godziny od chwili pojawienia się bóle zwykle znikają. Nieraz odgrywa rolę także ciepłota pokarmu, mianowicie bóle odc zuwa chory po pokarmach zimnych i gorących, pokarmy natomiast ciepłe ich nie wywołują. [hasła pokrewne: wzorcowanie przyrządów pomiarowych, anatomia palpacyjna, kasetony świetlne ]

Powiązane tematy z artykułem: anatomia palpacyjna kasetony świetlne wzorcowanie przyrządów pomiarowych