Niektórzy klinicysci odrzucaja te mozliwosci twierdzac, ze wrzód trawienny i rak sa w tych przypadkach sprawami samodzielnymi, od siebie niezaleznymi

July 30th, 2016

Niektórzy klinicyści odrzucają te możliwości twierdząc, że wrzód trawienny i rak są w tych przypadkach sprawami samodzielnymi, od siebie niezależnymi. Wrzód przebiegający ż częstymi krwotokami żołądkowymi wiedzie do dużej niedokrwistości. Interesujące jest to, że dolegliwości żołądkowe nieraz łagodnieją lub nawet ustępują po obfitym krwotoku, a badanie radiologiczne stwierdza nawet spłaszczenie niszy wrzodowej, prawdopodobnie, w związku ze zmniejszeniem obrzmienia brzegów wrzodu. Rozpoznanie typowych przypadków choroby wrzodowej żołądka nie jest trudne. Za nią przemawia następuj ący zespół: okresowość i długotrwałość choroby, bóle w dołku sercowym wkrótce po spożyciu stałych pokarmów, zmienne w zależności od położenia ciała, wymioty na szczycie trawienia, krwotoki żołądkowe, objawiające się krwawymi wymiotami, smołowatymi stolcami lub krwią utajoną w kale, stałe ograniczone punkty bolesne w nadbrzuszu. Niekiedy daje s ię stwierdzić ruchy robaczkowe żołądka oraz niezbyt silne upośledzenie opróżniającej jego czynności, jako wyraz kurczu odźwiernika. Dość często stwierdza się nadmierne wydzielanie prawidłowego soku żołądkowego na pokarmy oraz jego nadkwaśność, jednak prawidłowa kwaśność soku żołądkowego, a nawet kwaśność zmniejszona i brak wolnego kwasu solnego nie wyłączają jeszcze choroby wrzodowej żołądka. Należy dalej uwzględnić wpływy dziedziczne, ogólną konstytucję chorego (najczęściej budowa asteniczna oraz wzmożone napięcie nerwu błędnego) i inne czynniki, omówione w wywodzie chorobowym. Wrzodu utajonego na podstawie wywiadów i badania brzucha podstawowymi metodami fizycznymi rozpoznać nie można. [przypisy: rehabilitacja niemowląt, logopeda warszawa, olej moringa ]