Chory dostaje nagle nader gwaltownego bólu w nadbrzuszu szybko rozprzestrzeniajacego sie na caly brzuch

September 12th, 2018

Chory dostaje nagle nader gwałtownego bólu w nadbrzuszu szybko rozprzestrzeniającego się na cały brzuch. Chorzy określają ból jako uczucie oberwania się czegoś w brzuchu lub wbicia doń noża. Jest ten ból tak silny, że chory wprost wije się, jęczy, oddycha z trudnością, dorywczo. Do bólu szybko dołącza się zapad (tom I, str. 231-232). Brzuch początkowo jest łódkowato zapadnięty i twardy jak deska wskutek obrony mięśniowen, wyrażonej najsilniej w nadbrzuszu. Prócz tego, stwierdza się żywą bolesność w prawym dole biodrowym brzucha, zależnie od ściekania zawartości żołądkowej po tylnej ścianie brzucha w dół na prawo od wyrostka robaczkowego. Po 10-12 godzinach powstaje ostre zapalenie otrzewnej, a wtenczas bolesność w prawym dole biodrowym oraz wciągnięcie brzucha ustępuje miejsca silnemu jego wzdęciu. Brzuch może być wybitnie wzdęty od samego początku, jeżeli do jamy otrzewnej dostaje się z żołądka dużo powietrza. Wtenczas w po łożeniu chorego na lewym boku stwierdza się znaczne zmniejszenie lub nawet całkowite zniesienie stłumienia wątrobowego, powietrze bowiem odsuwa wątrobę od ściany brzusznej. Objaw drżenia brzusznego. Carboniciego stwierdza się wcześniej i częściej niż zniesienie stłumienia wątrobowego i zanim jeszcze udaje się badaniem radiologicznym wykryć dostanie się powietrza do jamy otrzewnej. Bada się go w sposób następujący: badany leży na wznak, tak by plecy i ramiona znajdowały się niżej niż biodra, a to w tym celu by powietrze zbierało się nie w okolicy podprzeponowej, lecz w okolicy nadbrzusza lub pępka. Badający kładzie dłoń płasko na brzuch a badany mówi głośno ,,33. Wzdęcie brzucha nie wywołuje drżenia brzusznego. Zresztą gdyby nawet je wywoływało, stwierdzałoby się zawsze w tym samym miejscu odpowiadającym rozdętej pętli jelitowej, w przeciwieństwie do zmiany miejsca drżenia brzusznego w przedziurawieniu żołądka lub jelita ze zmianą położenia ciała. [przypisy: chlorella zastosowanie, wstyd przed dentystą, leczenie kanałowe pod mikroskopem warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: chlorella zastosowanie leczenie kanałowe pod mikroskopem warszawa wstyd przed dentystą